Siirry sisältöön
rekry
Takaisin

Unohda hehkutukset – tämän vastauksen työhaastattelija oikeasti haluaa kuulla yhteen tavallisimmista kysymyksistä

”Miksi haluat tämän työn?” Tyypillinen vastaus tähän yhteen yleisimmin kysytyistä työhaastattelukysymyksistä on kuvailla haettavana olevan työn tarjoamia etuja. Tämä ei kuitenkaan useiden HR-ammattilaisten mukaan ole se, mitä rekrytoija haluaa kuulla, selviää LinkedIn:issä viime päivinä aiheesta aktiivisesti käydystä keskustelusta.

Osoita sisäinen motivaatiosi

Monien aihetta kommentoineiden mukaan on itsestään selvää, että esimerkiksi työstä saatava palkka ja luontaisedut houkuttelevat hakijoita, eikä työhaastattelija saa tästä vastauksesta lisätietoa siitä, miksi juuri sinä olisit paras henkilö haettavana olevaan työhön. Turhaa on myöskään hehkuttaa yrityksen työkulttuuria – rekrytoija ei ole kalastelemassa kehuja. Hän tietää jo yrityksen parhaat puolet, onhan hän itse siellä töissä. Älä siis sorru kuvailemaan, kuinka sinä työntekijänä hyötyisit hakemastasi työpaikasta.

Ulkoisten houkuttimien sijaan työnantaja haluaa tietää, mikä on sisäinen motivaatiosi hakea työtä vai onko sinulla edes sellaista.

”Haastatteluun kannattaa valmistautua huolella etukäteen. Haastattelija haluaa tietää, mikä sinua motivoi tehtävässä ja miksi juuri sinä olet oikea henkilö tehtävään. Osoita siis rohkeasti innostuksesi ja kiinnostuksesi. Voit esimerkiksi tuoda esille, että olet seurannut alan trendejä”, kertoo StaffPointin rekrytointikonsultti Linda Joyner.

Työantajaa kiinnostaa erityisesti, koetko haettavan työn sellaisena, että pysyt motivoituneena työtehtäviesi tekemiseen pitkällä tähtäimellä. Kuvaile, kuinka juuri haettavana oleva työ tarjoaisi sinulle mahdollisuuksia kehittyä ammatillisesti, kokea onnistumisen elämyksiä ja hyödyntää osaamistasi ja vahvuuksiasi parhaalla mahdollisella tavalla. Näin saat työnantajan vakuuttuneeksi siitä, että et kyllästy työhän heti alkuunsa. Mieti vastauksesi valmiiksi jo etukäteen – rekrytoija kohtaa satoja työnhakijoita vuosittain ja huomaa kyllä, jos et ole vaivautunut miettimään asiaa.

”Voit esimerkiksi haastattelussa pohtia työtehtäviäsi aikaisemmissa työpaikoissa ja kertoa, mitä haettavan tehtävän kannalta oleellisia oppeja olet niissä saanut”, Joyner vinkkaa.

Tällä keinolla jäät mieleen – toimi myös Spotify-pomolle

Tärkeää on myös osoittaa, että työtapasi ja arvosi sopivat yrityksen toimintakulttuuriin. Rekrytointi on aikaa vievä prosessi, ja työnantaja haluaa varmistua siitä, että palkattava työntekijä viihtyy yrityksessä, eikä samaa paikkaa tarvitse olla täyttämässä heti uudestaan. Tutusti siis haettavaan paikkaan ja yritykseen huolellisesti ennen haastattelua. Erityisesti kannattaa selvittää, mitä yritys työntekijöiltään odottaa sekä arvioida, sopiiko tämä omaan työskentelytapaasi. Hyviä tietolähteitä ovat esimerkiksi yrityksen omat nettisivut, yrityksen työntekijöiden työhön liittyvät sosiaalisen median kirjoitukset, kuten blogit ja tweetit, sekä yritystä käsittelevät lehtitekstit.

Voit myös olla yrityksessä samankaltaisissa tehtävissä työskenteleviin tai jopa mahdolliseen tulevaan esimieheesi suoraan yhteydessä esimerkiksi LinkedIn:in kautta ja kertoa, että olet hakemassa työtä yrityksestä ja, että olet kiinnostunut tietämään lisää firman toimintakulttuurista.

”Sen lisäksi, että voit saada suoran yhteydenoton kautta erittäin hyödyllistä tietoa mahdollisesta tulevasta työnantajastasi, lisäät myös mahdollisuuksiasi jäädä positiivisella tavalla mieleen suuresta hakijajoukosta. Esimerkiksi Spotifyn Product Manager on kertonut saaneensa jalkansa firman oven väliin juuri tällä tavalla, joten voin ehdottomasti suositella hyödyntämään tätä kikkaa työnhaussa!” kertoo Joyner.

Joyner myös rohkaisee haastattelujännitykseen taipuvaisia suhtautumaan vatsassa oleviin perhosiin häiriötekijän sijasta voimavarana:

”Haastattelussa sinulla on hieno tilaisuus tuoda persoonasi esille. Vaikka haastattelutilanne voi olla jännittävä, älä anna sen häiritä. Jännittäminen osoittaa sinun olevan tosissasi työnhaun suhteen.”